תמונת נושא

הנגשת אתרים / נגישות אתרים – מה צריך לדעת?

Post
כפתור נגישות בצבע ירוק במקלדת
רשת האינטרנט מחברת בין מגוון אנשים, בכל רחבי העולם. היא מספקת שירותים שונים, כגון: מכירה וקניה, שיעורים וירטואליים, דפי מידע ועוד. הרשת אף מקרבת ויוצרת חברויות בין אנשים רבים, ללא צורך בפגישה ממשית. על הרשת להיות נגישה לכל סוגי האנשים, ללא קשר לשפתם, מיקומם או ביכולתם. כאשר הרשת מותאמת לכל סוגי האנשים, כולל אנשים המוגבלים בשמיעתם, תנועתם, ראייתם ויכולתם הקוגניטיבית, היא משרתת את מטרתה נאמנה. לכן, השפעתן של המוגבלויות השונות משתנה באופן קיצוני ברשת, בזכות הסרת מכשולי התקשורת, אשר הרשת מספקת לגולשים, אשר מתמודדים עם אותם מכשולים במהלך חיי היום יום הפיזיים. אולם, כאשר אתרים, אפליקציות, טכנולוגיות שונות וכלים מעוצבים ברמה נמוכה, הם עלולים ליצור מחסומים, אשר מרחקים אנשים בעלי מוגבלויות ומונעים מהם לעשות שימוש ברשת. הנגשת אתרים היא חיונית ונחוצה עבור בעלי אתרים וארגונים שונים, אשר מעוניינים ליצור אתרים איכותיים וברמה גבוהה, לשימושם של כולם ולא מעוניינים למנוע מגולשים להיכנס לאתר שלהם ולהיעזר בשירותיהם.

מה זה הנגשת אתרים?

כאשר אומרים "הנגשת אתרים", מתכוונים לפיתוח ועיצוב האתר בצורה אשר תאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות לגלוש בנוחות ולהשתמש בשירותי האתר. באופן יותר ספציפי, אנשים יכולים:
  • לקלוט, להבין, לנווט ולהגיב באתר.
  • לתרום לאתר.
הנגשת אתרים, מקיפה את כל סוגי המוגבלויות, אשר עשויים להשפיע על הגלישה באתר. ביניהם:
  • שמיעתי
  • קוגניטיבי
  • נוירולוגי
  • פיזי
  • דיבור
  • ויזואלית
הנגשת אתרים, מטיבה גם עם גולשים ללא מוגבלויות, לדוגמא:
  • גולשים העושים שימוש בפלאפונים ניידים, שעונים חכמים, טלוויזיות חכמות ומכשירים אחרים בעלי מסכים קטנים, מצבי קליטה שונים וכדומה.
  • גולשים מבוגרים בעלי יכולות המשתנות בעקבות הגיל.
  • גולשים בעלי מוגבלות זמנית, כגון: יד שבורה או משקפיים אבודות.
  • גולשים בעלי הגבלות בעקבות מקומם, כגון: שטח שטוף שמש או סביבה אשר לא מאפשרת שמיעת קבצי קול.
  • גולשים אשר קצב גלישת האינטרנט שלהם איטי או אשר משתמשים ברוחב פס מוגבל או יקר.

מה אומר החוק על הנגשת אתרים?

סעיף 19 בחוק לשוויון זכויות, קובע כי כל אתר אינטרנט אשר מספק שירות לציבור, חייב להיות מונגש לאנשים בעלי מוגבלויות. שירות ציבורי, הוא שירות אשר ניתן לציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו, בידי גוף ציבורי או במקום ציבורי וכולל בין היתר: שירותי מסחר, השכלה, בריאות, פנאי, רווחה, ספורט, תיירות, תרבות, בידור ועוד. כל אתר אינטרנט אשר מספר שירותים אלו ואחרים, נידרש בחוק להנגיש את אתר האינטרנט שלו. אתרי אינטרנט המספקים שירות ציבורי כהגדרתו בחוק, חייבים לעמוד בדרישות הנגישות לשירות. לדוגמא: אתרים המספקים שירותי מסחר של מכירת מוצרים, חייבים בנגישות. החובה חלה על אתרים המופיעים במבנה של חנות, ועל אתרים העוסקים במכירת מוצרים. חשוב להדגיש, כי אין פרשנות לשירותי מסחר- לפי חוק שוויון הזכויות כל האתרים הכוללים, בין היתר, קנייה ומכירה של מוצרים ו/או שירותים, עסקאות חליפין מרצון של סחורות ו/או של שירותים- חייבים להיות נגישים עבור גולשים בעלי מוגבלויות.

למה צריך הנגשת אתרים?

מעבר לדרישת החוק, על אתרי האינטרנט להיות נגישים, כדי לספק גישה שווה והזדמנויות שוות, עבור אנשים בעלי יכולות שונות ומגוונות. כיום, זוהי זכות אנושית בסיסית. נגישות אתרים, תומכת בהכללה חברתית עבור אנשים בעלי מוגבלויות ובנוסף לאחרים, כגון: אנשים מבוגרים, אנשים מאזורים פחות מפותחים טכנולוגית ומארצות מתפתחות. נגישות אתרים, תורמת בנוסף לאנשים ללא מוגבלויות בסיטואציות שונות ומגוונות. ישנה גם סיבה כלכלית להנגשת אתרים. הנגשת אתרים חופפת עם תכונות שיפור אתרים, כגון: רספונסיביות, עיצוב למשתמשים מבוגרים, עצמאות המכשיר וקידום במנועי החיפוש (SEO). אתרים נגישים עשויים להופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש, להפחית עלויות תחזוקה, להגביר חשיפת גולשים ולהראות אחריות תאגידית (CSR).

יתרונות הנגשת האתרים

עבור מרבית העסקים, אחד השיקולים החשובים ביותר הוא נגישות האתר. על מנת לוודא שאינכם מגבילים את הגישה לתוכן האתר שלכם, עליכם לבנות את האתר שלכם בצורה אשר תהיה נגישה לבעלי מוגבלויות או גולשים הנעזרים במסכים קטנים, טכנולוגיה חכמה וכו'. אם תמלאו אחר ההוראות הפשוטות להנגשת האתרים, תוכלו להרחיב את טווח האתר שלכם וליהנות מיתרונות נוספים. לפניכם מספר יתרונות של הנגשת אתרים:
  • הימנעות מאפליה וסיבוכים משפטיים - מרבית העסקים, אינם מפלים בכוונה אנשים בעלי מוגבלויות- הם פשוט לא מודעים לאפשרות ההנגשה. העסק או החברה שלכם נדרשים על פי חוק שוויון הזכויות, להיות נגישים עבור בעלי מוגבלויות וגושים ככלל. לכן, מומלץ להנגיש את אתר האינטרנט שלכם, על מנת למנוע אפליה מיותרת וסיבוכים משפטיים.
  • בנו יחסים ציבוריים טובים - בניית אתר נגיש, עשוי לתרום רבות למוניטין שלכם כעסק או כחברה. אתם יכולים להתבלט מבין המתחרים שלכם ע"י הנגשת האתר שלכם לכל בעלי המוגבלויות ולהדגים אחריות חברתית נהדרת, אשר תיצור עבורכם תדמית טובה, אשר עשוי למשוך לקוחות נוספים.
  • קידום האתר במנועי החיפוש (SEO) - מנועי החיפוש דומים מאוד לאנשים עיוורים, מפני שהם אינם מסוגלים לראות את תוכן האתר או את התמונות שלכם. כאשר אתם משלבים מאפיינים נגישים באתר שלכם (כגון צלילים עבור הודעות ותמונות), האופטימיזציה של מנועי החיפוש שלכם משתפרת וכך אתם מגדילים את חשיפתכם לגולשים חדשים.
  • שיפור שימוש האתר שלכם עבור כל סוגי הגולשים - בתהליך היישום של הנגשת האתר, אתם עשויים לגלות תקלות המצויות באתר שלכם, אשר השפיעו על כל המבקרים שלכם. בנוסף, הנגשת האתר תקל את שימוש האתר עבור פלאפונים ניידים וגולשים מבוגרים, שניהם לקוחות חוזרים אשר מהווים חלק נכבד מכמות הגולשים ברשת, אשר אינכם רוצים לחסום עבורם את תוכן האתר שלכם.
  • הרחבת חשיפת האתר בשוק - הנגשת אתר האינטרנט אינה רק משפרת את חווית הגלישה של כלל המשתמשים, אלא היא בנוסף, מגדילה את כמות המבקרים הכללית אשר מגיעה לאתר שלכם ובסופו של דבר מגדילה את כמות המכירות והחשיפה של האתר. במידה והאתר שלכם אינו נגיש, אתם מפסידים בערך 15%-20% מכלל המשתמשים, אשר יש להם מוגבלות מסוימת, כגון: עיוורים, עיוורי צבעים, חירשים, אוטיסטים, דיסלקטיים, בעלי לקויות למידה מבוגרים וכו'. כמות כזו של גולשים עשויה להכיל כוח קניה של מילוני שקלים, אשר נחסמים בפני בעלי אתרים לא נגישים.

כיצד מנגישים אתר אינטרנט?

לאחר שהגעתם למסקנה, כי אתם אכן מעוניינים בהנגשת אתר האינטרנט שלכם, הצעד הבא הוא להבין כיצד מנגישים אתר אינטרנט. מומלץ לשכור את שירותיו של בעל מקצוע, המתמחה בבניית אתרים ובהנגשתם. לפניכם מספר צעדים פשוטים להנגשת האתר:
  • הוסיפו כותרת והסבר לכל התמנות באתר - ע"י הוספת כותרת והסבר ברורים, אתם מאפשרים לגולשים בעלי מוגבלויות ראייה, להבין את תוכן התמונות גם אם אינם מסוגלים לראות אותן.
  • תחלופה לקבציי השמע והווידאו - וודאו כי לכל סרטון וידאו או קובץ שמע באתר, יש גם כתוביות, לבעלי מוגבלויות שמיעה. מומלץ להוסיף קישור לדף עם הסבר מפורט בנושא הסרטון/קובץ השמע.
  • עשו שימוש בתוספי הנגשה - מספר חברות בארץ פיתחו כלים המסייעים ומפשטים את הנגשת האתרים והאפליקציות השונות. כלים אלו נקראים "תוספים". קיימים מגוון תוספים, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום, ניתן אף לייצר תוסף באופן ידני. תוספים אלו מסייעים בהנגשת האתר שלכם, אך אינם מהווים מענה אוטומטי מלא ויש צורך בהנגשה ידנית ע"י מתכנתים וכותבי תוכן.
  • בחרו צבעים בקפידה - שימו לב כי אתם בוחרים בצבעים אשר עיוורי צבעים אינם מתבלבלים ביניהם. כיתוב שחור על גבי לבן זהו האידיאל, אך ניתן לבחור בצבעים נוספים. שימרו על ניגודיות גבוהה.
  • קישורים ברורים - במידה ובאתר יש קישורים למיניהם, וודאו כי כל קישור מפרט לאן הוא מקשר ולא כתוב פשוט "לחץ כאן".
  • ניווט פשוט ונגיש - מלבד ניווט נוח, וודאו כי ניתן לגלוש באתר בעזרת המקלדת בלבד ושאין הבזקי אור חזקים או מהירים.
03-3726777